9 dingen die je kunt automatiseren om de leads van je agentschap te koesteren

De dagen dat eenvoudige chatbots voor websites werden gebruikt om leads van bureaus te werven en te verzorgen, zijn voorbij. Automatisering heeft het digitale marketinglandschap overspoeld met tientallen innovaties op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI), machine learning (ML) en large language modeling (LLM).

Tegenwoordig vertrouwen slimme eigenaren van marketingbureaus op geavanceerde automatisering voor alles van contentmarketing tot leadgeneratie. Ontdek welke onderdelen jouw bureau kan automatiseren.

1. Geautomatiseerd scoren van leads

Lead scoring is een integraal onderdeel van het nurturing proces dat wordt gebruikt om de gepercipieerde waarde van elke prospect te bepalen en te prioriteren welke als eerste moeten worden benaderd. Het is geen geheim dat het handmatig analyseren en categoriseren van leads de tijd en bandbreedte van een bureau kan uitputten, waardoor automatisering aantrekkelijk wordt.

Geautomatiseerde leadscoring maakt gebruik van gegevenspunten uit de hele verkooptrechter om elke lead te beoordelen aan de hand van vooraf gedefinieerde criteria op basis van ideaal klantgedrag en buyer personas. Een marketingbureau kan bijvoorbeeld specifieke demografische en engagementgerelateerde criteria vaststellen, zoals:

  • Branche, functietitel, bedrijfsgrootte
  • Bezochte webpagina’s en aanmeldingen voor webformulieren
  • Downloads en chatbotinteractie
  • Openen van e-mails, klikken en inschrijvingen voor evenementen


Van hieruit kennen agentschappen een score toe tussen 1 en 100 voor elk criterium en ML-algoritmen of geautomatiseerde scoringstools doen de rest. Geautomatiseerde leadscores maken gebruik van vooraf gedefinieerde criteria en actiewaarden om prospects te rangschikken op basis van de waarschijnlijkheid dat ze gebruik zullen maken van je diensten.

2. AI verkopers

Hoewel het concept van AI-gestuurde « verkopers » futuristisch klinkt, is het zeer actueel en zal het waarschijnlijk leiden tot de ondergang van traditionele slimme chatbots. In tegenstelling tot chatbots, die alleen tekstuele antwoorden geven, zijn AI-verkopers in staat om telefoongesprekken van 10 tot 40 minuten te voeren.

Neem bijvoorbeeld het bedrijf Air AI. Air wordt aangeprezen als ‘s werelds meest geavanceerde conversatie-AI en kan het equivalent van 100.000 verkoop- en klantenservice-agenten aan met één druk op de knop. De tool gebruikt hyperrealistische « stemmen » die een oneindig geheugen en perfecte herinneringen bieden voor lead-nurturing.

Sterker nog, AI verkopers zoals Air AI kunnen autonoom actie ondernemen in meer dan 5.000 toepassingen. Bedenk eens hoeveel tijd en moeite uw marketingbureau zou kunnen besparen als AI-verkopers verkoopgesprekken zouden afhandelen, leads in uw CRM zouden invoeren en het lead scoring-proces in gang zouden zetten.

3. Geautomatiseerde PPC biedstrategieën

Geautomatiseerde PPC biedingen nemen het giswerk weg uit het instellen van biedingen en elimineren handmatige updates voor specifieke advertentiegroepen of zoekwoorden. De meeste marketingbureaus zijn geen onbekenden van geautomatiseerde biedstrategieën voor hun klanten, maar hebt u overwogen om ze in te zetten voor de leads van uw agentschap?

Geautomatiseerd bieden kan resultaten maximaliseren op basis van uw campagnedoelstellingen, of het nu gaat om het verzenden van meer prospects naar uw website of het veiligstellen van zoveel mogelijk conversiewaarde met uw budget. Met geautomatiseerd bieden op PPC worden biedingen gebaseerd op de waarschijnlijkheid van elke advertentie om te resulteren in een klik of conversie.

Verschillende soorten geautomatiseerde PPC biedstrategieën kunnen helpen bij het koesteren van leads van marketingbureaus:

  • Maximaliseer klikken stelt automatisch uw biedingen in om websitebezoeken of klikken naar een verkooplandingspagina zo veel mogelijk te laten toenemen binnen uw budget.
  • Target impression share stelt automatisch biedingen in met als doel uw advertentie zo hoog mogelijk in het zoeknetwerk te plaatsen om de zichtbaarheid te verbeteren.
  • Target cost-per-action (CPA) stelt automatisch biedingen in om de conversiewaarde voor agency-campagnes te maximaliseren tegen het beoogde rendement op advertentie-uitgaven (ROAS).
  • Smart bidding stelt automatisch biedingen in om de hoogst mogelijke conversiewaarde te ontgrendelen tegen het beoogde rendement op advertentie-uitgaven (ROAS) dat je bureau heeft ingesteld.

4. Geautomatiseerde platformoverschrijdende berichtenuitwisseling

Waarschijnlijk heeft uw marketingbureau al bijgehouden welke weg uw potentiële klanten afleggen naar conversie. De kans is groot dat hun klanttraject verder gaat dan één of twee eenvoudige touchpoints. Geautomatiseerde cross-platform messaging stroomlijnt de communicatie om leads te voeden aanzienlijk.

Neem bijvoorbeeld de Meta Messenger voor leadgeneratie. Bureaus kunnen Meta-advertenties lanceren met leadformulieren die direct zijn ingesloten, of advertenties die doorklikken naar Messenger. Leads die via deze kanalen binnenkomen, kunnen worden geïntegreerd in de oplossingen van je agentschap, zoals je CRM of lead scoring programma.

Nog beter is dat berichten via Messenger platform- en apparaatoverschrijdend zijn, wat betekent dat je agency niet van kanaal hoeft te wisselen om door te gaan met lead-nurturing. Zodra een lead de conversatie start, kun je vooraf gedefinieerde reacties instellen die zelfs het plannen van verkoopgesprekken mogelijk maken.

Eigenaars van social-savvy marketingbureaus zijn al begonnen met het benutten van de cross-platform berichtenfuncties van Meta om leads voor hun bedrijven te genereren. Velen maken ook gebruik van de custom en lookalike audiences van het bedrijf om automatisch nieuwe leads te vinden door gebruikers te targeten die lijken op de ideale klanten.

Om cross-platform messaging in actie te begrijpen, gebruikte een bureau Meta om:

  • Facebook-targetingtools te gebruiken, zoals lookalike audiences, om het verzamelen van leads te automatiseren
  • Advertenties in te zetten die een offertetool aandreven voor leads om tariefschattingen te krijgen via Messenger
  • 23% lagere kosten per lead en 12% meer offertes te krijgen in vergelijking met de website van het bedrijf

5. Dynamische levering van inhoud

De uitdrukking ‘dynamische content’ kan een aantal dingen betekenen in marketing, maar in geautomatiseerde lead-nurturing verwijst het naar het leveren van relevante content op basis van de voorkeuren en gedragingen van elke lead. Automatisering verzamelt en distribueert hypergepersonaliseerde content die met minimale inspanning aanslaat bij leads.

Bij het maken van dynamische content voor je marketingbureau moeten het paginaontwerp en de content gescheiden zijn. Wanneer je webserver de pagina laadt, werken server-side talen zoals JavaScript of Python samen met de database van je bureau om lead-relevante inhoud in de paginasjabloon in te voegen.

Deze tactiek is vooral gunstig voor bureaus die zich richten op een breed scala aan klantsectoren. Zo willen leads uit de e-commerce misschien meer weten over de betaalde advertentieservices van je bureau, terwijl leads uit de detailhandel misschien liever meer willen weten over SEO. Dynamische inhoud is voor beide geschikt.

6. Blockchain Smart Contracts

Blockchain is een term die op LinkedIn al geruime tijd rondgaat in kringen van de industrie, deels vanwege het vermogen van de technologie om leadinformatie veilig op te slaan in een gedecentraliseerde database. Gegevens van prospects kunnen niet worden gewijzigd als ze eenmaal zijn vastgelegd, waardoor de kans op onnauwkeurige leads afneemt.

Hoewel het waarborgen van de nauwkeurigheid van gegevens het leadkwalificatieproces kan versnellen, is dat niet het enige wat blockchain kan doen om leads te koesteren. Blockchaintechnologie wordt nu gebruikt om smart contracts te ontwikkelen die werken op basis van vooraf gedefinieerde voorwaarden en automatisch in werking treden wanneer aan de criteria wordt voldaan.

Stel je voor dat een lead interesse toont in je ontwerpdiensten door een formulier in te vullen. Traditioneel zou dit leiden tot handmatige interventies zoals verkoopgesprekken en demo’s. Met blockchain smart contracts kan het invullen van een formulier automatisch leiden tot gepersonaliseerde follow-up e-mails en zelfs transacties verwerken.

7. AI-gegenereerde inhoudscontroles

Verschillende marketingbureaus bieden gratis website-inspecties of audits van de contentstrategie aan als leadmagneet voor potentiële klanten. Het enige probleem met deze strategie? Audits kosten een aanzienlijke hoeveelheid tijd en moeite, waarvan sommige werkuren kunnen wegnemen van betalende klanten.

Maak kennis met generatieve AI om audits, inspecties en contentproeven te automatiseren. Verschillende software kan AI-gestuurde website-audits aandrijven, waaronder Semrush, Screaming Frog, Ahrefs en Moz. Deze tools kunnen ook automatisch verbeterpunten onthullen die je bureau kan gebruiken om reclame te maken voor je diensten.

Andere generatieve AI-software, zoals ChatGPT, kan lijsten maken van mogelijke inhoudsonderwerpen voor blogs, artikelen, whitepapers en meer. In plaats van zoekwoordenlijsten en gegevens van concurrenten door te spitten, kan AI-software tientallen waardevolle ideeën voor inhoud genereren waarmee je de leads van je bureau kunt voeden.

Enter generative AI to automate audits, inspections, and content trials. Various software can power AI-driven website audits, including Semrush, Screaming Frog, Ahrefs, and Moz. These tools can also automatically reveal areas of improvement that your agency can use to advertise your services. 

Other generative AI software, like ChatGPT, can create lists of possible content topics for blogs, articles, whitepapers, and more. Rather than sift through keyword lists and competitor data, AI software can generate dozens of valuable content ideas for you to nurture your agency’s leads.

8. Geautomatiseerde GMB-chatreacties

Elk marketingbureau is goed bekend met Google My Business (GMB) voor zijn klanten, maar wist je dat je bepaalde reacties ook kunt automatiseren om leads voor je bedrijf te genereren?

Elke GMB-vermelding heeft een sectie met veelgestelde vragen (FAQ) die bedrijven vooraf kunnen vullen met antwoorden en hyperlinks naar servicepagina’s. Bedrijven kunnen maximaal 10 veelgestelde vragen maken met antwoorden van maximaal 500 tekens. Je kunt ook vragen voorstellen die leads aan je bedrijf kunnen stellen om een chat te starten.

Zodra je antwoorden vooraf zijn ingevuld, voert Google in wezen de klantenchat voor je uit. Geautomatiseerde antwoorden leiden tot snellere reactietijden, waardoor leads sneller worden opgevolgd. Bovendien kunnen FAQ-vragen worden voorzien van websitelinks om potentiële klanten nog meer te betrekken en te informeren.

9. Geautomatiseerde optimalisatie van de verkoopfunnel

Hoewel de bovenstaande tactieken geweldig zijn als uw agentschap leads aantrekt, wegen ze misschien niet zo zwaar als uw sales funnel niet aanslaat bij uw doelgroep. Het maakt niet uit of je sales funnel verspreid is over een tech stack of op één platform zoals HighLevel, automatiseer de optimalisatie ervan.

Automatiseer bijvoorbeeld funnel A/B-tests. Met tools als Monetate en Optimizely kun je handsfree A/B-tests uitvoeren om te zien welke versie van een webpagina of een element in je sales funnel beter presteert.

Andere gebieden waarvoor je optimalisatie kunt automatiseren zijn de activiteit van websitebezoekers. Tools zoals HotJar en SmartLook maken geautomatiseerde analyse van leadgedrag mogelijk met behulp van heatmaps van activiteiten, schermopnames en meer om te onthullen hoe leads omgaan met je inhoud en om technieken voor de verkooptrechter te herzien.

Kortom, er is geen tekort aan manieren waarop bureaus zowel AI als automatisering kunnen gebruiken om nieuwe leads te genereren en te verzorgen.

Klaar om uw bureau op een hoger plan te brengen met HighLevel en AI? Start hier uw gratis proefperiode van 14 dagen.