AI-gegenereerde beïnvloeders: rage of bedreiging?

Met de wereldwijde influencer marketingindustrie die rond de $21,1 miljard schommelt, is het duidelijk dat influencers en makers niet snel zullen verdwijnen.

Maar zijn deze influencers in toenemende mate mensen of AI-gegenereerde personages?

AI-gegenereerde influencers, of virtuele influencers, zijn computergegenereerde fictieve digitale personages. Ze worden gemaakt door een individu of een team met behulp van grafische computersoftware. De berichten en het achtergrondverhaal kunnen ook worden gemaakt met behulp van AI-tools.

Dit is een van de vele manieren waarop AI de marketing van merken en bureaus verandert.

Nu steeds meer merken, waaronder grote merken, virtuele influencers in hun marketing opnemen, vragen velen zich af: zijn deze AI-gegenereerde influencers een rage of de toekomst van marketing?

Hoeveel AI-gegenereerde influencers zijn er?

Virtuele beïnvloeders en digitale persoonlijkheden zijn niet nieuw. De eerste virtuele persoonlijkheid was de Japanse popster Kyoko Date, die in 1996 werd gecreëerd.

Maar de interesse in en het gebruik van AI-gegenereerde influencers groeit, waardoor virtuele influencers een nieuw gebied binnen de influencer-industrie worden.

Uit het AI Marketing Benchmark Report 2023 van de Influencer Marketing Hub blijkt dat 63% van de respondenten van plan is AI of Machine Learning te gebruiken in hun influencercampagnes en 25% denkt erover na.

Op dit moment zijn er naar schatting meer dan 150 virtuele influencers op Instagram. Maar het werkelijke aantal AI-gegenereerde influencers op alle sociale mediaplatforms moet nog worden ontdekt.

Toptekenen dat AI-gegenereerde influencers een voorbijgaande rage kunnen zijn

Naarmate industrieën en consumenten zich aanpassen aan deze recente AI-ontwikkelingen, kan de intense interesse en nieuwsgierigheid ook afnemen. Hier zijn enkele tekenen dat virtuele beïnvloeders meer een voorbijgaande rage zijn.

Gebrek aan vertrouwen in AI-gegenereerde inhoud.

Uit een onderzoek van de Canadian Journalism Foundation bleek dat 58% van de Canadezen denkt dat ze persoonlijk valse of misleidende informatie op sociale media of online zijn tegengekomen die door AI was gegenereerd.

Daarnaast bleek uit een Amerikaans onderzoek dat slechts 34% van de ondervraagde consumenten de inhoud van virtuele beïnvloeders evenveel vertrouwde als die van menselijke beïnvloeders.

Hoewel deze onderzoeken slechts een momentopname zijn van de mening van consumenten, laten ze zien dat er mogelijke barrières zijn bij ten minste sommige consumenten met betrekking tot hun vermogen om AI-gegenereerde content te vertrouwen, iets waar merken rekening mee moeten houden.

Geen authentieke band met volgers

Effectieve beïnvloeders creëren een oprechte band met hun publiek. Hierdoor blijven consumenten hen volgen.

Maar virtuele beïnvloeders kunnen moeite hebben om een menselijke band op te bouwen omdat hun « achtergrondverhaal » niet echt is. Virtuele beïnvloeders overwinnen niet echt obstakels of worden niet geconfronteerd met echte uitdagingen, waardoor het moeilijker wordt om een echte band op te bouwen – vooral nadat de nieuwigheid van AI-gegenereerde personages is weggeëbd.

Vragen over de transparantie van AI-gegenereerde inhoud

Mensachtige virtuele beïnvloeders bevinden zich in een ongebruikelijke ruimte. Ze geven de indruk menselijk te zijn, maar zijn niet echt.

Bovendien zal de grens tussen virtuele realiteit en realiteit steeds vager worden naarmate de AI-technologie verbetert. Als makers van virtuele influencers en merken niet transparant zijn over het feit dat de influencer digitaal is, kan dit leiden tot vertrouwensproblemen en reacties van hun publiek.

Toptekenen dat AI-gegenereerde influencers een blijvertje zijn

Hier zijn verschillende voordelen die het waarschijnlijk maken dat virtuele beïnvloeders een blijvertje zijn en een echte bedreiging kunnen vormen voor acteurs en menselijke beïnvloeders.

Het is kosteneffectiever

Virtuele influencers kunnen kosteneffectiever en voorspelbaarder zijn dan partnerschappen met influencers. Merken kunnen bijvoorbeeld veel van de kosten die worden gemaakt bij het gebruik van een menselijke influencer, zoals reis- en logistieke kosten, elimineren of verminderen. Het coördineren van merksamenwerkingen tussen digitale influencers kan ook eenvoudiger zijn.

Meer invloed

Ongeveer 42% van de respondenten in het AI Marketing Benchmark Report 2023 van de Influencer Marketing Hub gelooft dat de integratie van meer AI ervoor kan zorgen dat menselijke marketeers meer controle krijgen over de strategie en besluitvorming op hoog niveau.

Als gevolg daarvan kunnen merken en marketeers meer input geven aan de virtuele influencer, wat ook kan leiden tot meer merkconsistentie in berichtgeving en levering.

Veel AI-influencers hebben al een grote following

Vanaf 2023 hebben veel virtuele beïnvloeders aanzienlijk meer volgers en erkenning dan populaire menselijke beïnvloeders. Zo werd het digitale personage Lil Miquela in 2018 door TIME Magazine uitgeroepen tot een van de 25 meest invloedrijke mensen op internet. Lil Miquela werkte samen met topmodemerken als Calvin Klein en debuteerde dit jaar met een muziekvideo op het online festival Lollapalooza.

Daarnaast bleek uit een onderzoek uit 2022 dat 75% van de respondenten in de leeftijd van 18 tot 24 jaar al minstens één AI-gegenereerde influencer volgt. Daarnaast volgt 67% van de respondenten tussen 25 en 34 jaar en tussen 35 en 44 jaar minstens één virtuele influencer.

Meer aanpasbaar

Omdat AI influencers worden gecreëerd, kan hun digitale persona gemakkelijker worden aangepast aan veranderende trends, consumentenvoorkeuren en veranderingen in de sector. Dit is een voordeel voor marketeers en merken omdat het de virtuele influencer in staat stelt om relevant en meer on-brand te blijven.

Bovendien is de kans kleiner dan bij acteurs en menselijke influencers dat virtuele influencers betrokken raken bij controverses die merken in een kwaad daglicht stellen. Maar het is belangrijk om te onthouden dat er mensen achter deze digitale personages zitten, dus er kunnen nog steeds risico’s zijn.

***

Naar onze mening zullen AI influencers waarschijnlijk blijven bestaan, omdat de virtuele wereld en de realiteit blijven vervagen naarmate de technologie voortschrijdt. Maar het is onwaarschijnlijk dat ze ooit menselijke beïnvloeders volledig zullen vervangen. In plaats daarvan is het waarschijnlijker dat de twee groepen naast elkaar blijven bestaan.

De kans is groot dat als je helemaal tot het einde van dit bericht bent gekomen, je net zo geïnteresseerd bent in de staat van AI voor verkoop en marketing als wij.

Klaar om uw bureau op een hoger plan te brengen met HighLevel en AI? Start hier uw gratis proefperiode van 14 dagen.