Creatieve manieren waarop bureaus AI gebruiken om hun marketing te verbeteren

En slimme marketingbureaus zijn op zoek naar manieren om AI in te zetten in hun bedrijven en in die van hun klanten om tijd te besparen, de productiviteit te verhogen en de kosten te verlagen als het effectief wordt gebruikt.

Hier zijn 9 creatieve manieren waarop bureaus AI gebruiken om hun marketing en processen te verbeteren.

1. Mogelijkheden identificeren om bestaande inhoud uit te breiden

De meeste marketeers beginnen automatisch met iets nieuws en negeren het opfrissen van altijd groene middelen die nog beter zouden kunnen presteren. Je kunt nu AI gebruiken om nieuwe onderwerpen en ideeën te genereren die voortborduren op de content die je al hebt gemaakt. Dit kan je helpen om meerdere samenhangende artikelen of content te maken die je publiek betrokken houden en meer waarde bieden.

Je kunt bijvoorbeeld een transcriptie van een interview invoeren in een AI-tool zoals ChatGPT en het vragen om onbeantwoorde vragen te identificeren die je zou kunnen overwegen voor een vervolginterview. Of je kunt het vragen welke vragen of aanvullende vervolginformatie een lezer zou hebben na het lezen van een specifiek artikel.


Wanneer je AI gebruikt om je te helpen bij het genereren van mogelijke vervolgideeën, moet je:

  • Specifiek zijn over wie de doelgroep is
  • Het volledige transcript of artikel geven dat de AI moet analyseren
  • Een duidelijke vraag gebruiken, zoals « Welke vervolgvragen zou een lezer hebben na het lezen van dit artikel? ».

2. Personaliseer e-mails op schaal

Marketingbureaus kunnen ook tijd en geld besparen door AI te gebruiken om tijdrovende e-mailpersonalisatietaken uit te voeren.

Met behulp van AI wordt het steeds eenvoudiger om gepersonaliseerde e-mailmarketingcampagnes en verkoopsequenties te maken die zijn afgestemd op het gedrag en de behoeften van verschillende publiekssegmenten. Door e-mails op deze manier op maat te maken, kun je de band versterken, enthousiasme kweken en de beoogde ontvanger het gevoel geven dat hij of zij wordt gehoord en begrepen.

Hier zijn enkele manieren waarop AI marketeers kan helpen gepersonaliseerde e-mails op schaal te maken.

  • Grote hoeveelheden gegevens analyseren om segmenten te helpen identificeren en opbouwen
  • Op schaal leads scoren
    Productaanbevelingen of aanbiedingen genereren voor verschillende doelgroepsegmenten.
  • Onderwerpregels en oproepen tot actie bedenken


Pro Tip: U kunt de Workflow functie van HighLevel gebruiken om veel van deze taken uit te voeren, zoals het maken van dynamische SMS- en e-mailberichten, het brainstormen over onderwerpregels, het peilen van de intentie van een bericht en zelfs het vertalen ervan in een andere taal. Bekijk hier hoe het allemaal werkt.

3. Brainstorm koppen voor artikelen

Als je inhoud schrijft, heb je effectieve koppen nodig die een balans vinden tussen SEO-optimalisatie en het trekken van de aandacht van je publiek. Want veel lezers beslissen alleen op basis van de kop of ze je inhoud zullen lezen.

AI-tools kunnen je hierbij helpen:

  • Snel meerdere headlines brainstormen
  • Koppen analyseren voor SEO optimalisatie
  • Koppen vergelijken om je te helpen beoordelen wat het beste zal presteren
  • Zoekwoordzinnen in je kop identificeren of alternatieven voorstellen die beter presteren
  • Het sentiment of type van de kop identificeren zodat je deze kunt afstemmen op je merk

4. Assisteren bij sentimentanalyse

Sentimentanalyse of opinion mining helpt bij het identificeren van de gevoelens van mensen over een merk, inhoud of producten en diensten. Het kan je helpen inzicht te krijgen in hoe je moet reageren op opmerkingen, aan welk type inhoudstoon je publiek de voorkeur geeft en meningen over je merk of diensten.

Je kunt AI-tools gebruiken om je te helpen

  • Identificeren waar je doelgroep positief of negatief op reageert, bijvoorbeeld door online conversaties te monitoren
  • De emoties of gevoelens achter online conversaties begrijpen
  • Inzicht krijgen in hoe content, producten of diensten worden waargenomen (zoals positief, negatief of neutraal) met behulp van sentimentanalyse op beoordelingen, opmerkingen of feedback

5. Notities van de vergadering maken en actiepunten samenvatten

Vergaderingen zijn essentieel voor zowel de interne team- als klantcohesie, maar het maken van notities van deze evenementen hoeft niet tijdrovend te zijn. In plaats daarvan kunnen jij en je team AI-tools, zoals Otter AI, gebruiken voor al het volgende:

  • Een samenvatting maken
  • Actiepunten identificeren
  • Belangrijke ideeën markeren
  • Punten identificeren om in de toekomst op te volgen

 

Door AI te gebruiken voor het maken van de vergadernotities bespaart je team tijd en is de communicatie duidelijk.

6. Hiaten in de inhoud identificeren

Zelfs gedetailleerde inhoudstrategieën kunnen hiaten in de inhoud vertonen – in wezen ontbrekende informatie waar je doelgroep naar op zoek is, maar die niet op je website te vinden is. En het kan moeilijk zijn om deze hiaten zelf te identificeren.

U kunt echter AI gebruiken om een analyse van hiaten in de inhoud uit te voeren om de ontbrekende gebieden in uw inhoud bloot te leggen, wat het verkeer op uw website of sociale media en de betrokkenheid kan verbeteren.

Bij het uitvoeren van een content gap-analyse moet je eerst duidelijk je doelgroep identificeren en hun pijnpunten, behoeften en wensen begrijpen. Je kunt ook AI gebruiken, zoals de functie Geavanceerde gegevensanalyse van ChatGPT, om je bij dit proces te helpen. Vervolgens kunnen deze inzichten helpen bij het bepalen van je contentstrategie.

Daarnaast bleek uit een onderzoek uit 2022 dat 75% van de respondenten in de leeftijd van 18 tot 24 jaar al minstens één AI-gegenereerde influencer volgt. Daarnaast volgt 67% van de respondenten tussen 25 en 34 jaar en tussen 35 en 44 jaar minstens één virtuele influencer.

7. Brainstorm ideeën voor blog- en sociale media-posts

Het genereren van nieuwe ideeën kan vermoeiend worden. Maar je kunt tools gebruiken, zoals de vele AI-functies van HighLevel, om te helpen bij het maken van content voor al je marketingkanalen.

Met de juiste aanwijzingen kun je in een paar minuten tientallen ideeën krijgen voor alles van koppen en bijschriften tot volledige postideeën en hoofdlijnen.

Pro Tip: Omdat bekend is dat AI vaak hallucineert, zouden we niet aanraden om alleen op AI te vertrouwen bij het maken van content. Het is het beste om een mens de inhoud te laten controleren en beoordelen om er zeker van te zijn dat de inhoud in lijn is met de merknaam.

8. Meta beschrijvingen schrijven

Meta description en tags zijn essentiële onderdelen van jouw content (en die van je klanten). Maar het kan tijd kosten voor uw team om ze te maken en te bewerken. U kunt tijd besparen door AI-tools te gebruiken, waaronder de AI-blogfunctionaliteit van HighLevel, om metabeschrijvingen te genereren, vooral wanneer u met grote hoeveelheden content werkt.

Pro Tip: U kunt ook onze Image AI gebruiken om miniatuurafbeeldingen voor blogposts te genereren.

9. Brainstorm eerste UX-ontwerpen en wireframes

Websiteontwerpers kunnen een vliegende start maken door AI-tools te gebruiken.

Deze tools kunnen hen bijvoorbeeld helpen met:

  • Het brainstormen van eerste ideeën en mockups
  • Fouten of problemen oplossen
  • Gestructureerde projectschetsen maken
  • Plaatshoudertekst genereren die betrekking heeft op het product of ontwerp in plaats van « Lorem Ipsum » te gebruiken in wireframes om concepten tot leven te helpen brengen.
  • Snel stroomdiagrammen en diagrammen maken.


Door AI vroeg in het proces te gebruiken, kunnen ontwerpers voorkomen dat ze bij elk project het gevoel hebben dat ze helemaal opnieuw moeten beginnen.

Dit bespaart tijd, stelt je in staat om snel verschillende versies te maken en helpt de samenhang binnen het team te vergroten. Het kan ook een efficiënte methode zijn om verschillende iteraties uit te proberen voordat je je vastlegt op een idee.

Bovendien kun je gebruikersgegevens in het proces opnemen om ideeën te creëren op basis van deze informatie en de gegevens ook gebruiken om weloverwogen ontwerpbeslissingen te nemen.

***

Of je nu net begint of al tientallen jaren actief bent, AI kan je helpen tijd te besparen, je productiviteit te verhogen en beter werk (en betere resultaten) te leveren voor je klanten.

Klaar om uw bureau op een hoger plan te brengen met HighLevel en AI? Start hier uw gratis proefperiode van 14 dagen.