Hoe LinkedIn gebruiken om leads te genereren als zelfstandige ondernemer

Het zoeken naar leads als freelancer kan aanvoelen als het zoeken naar een speld in een hooiberg. Dat wil zeggen, het is bijna onmogelijk met een voorsprong.

LinkedIn kan je magneet zijn om die gouden naalden naar je toe te trekken.

Het gaat er echter niet alleen om dat je op LinkedIn zit. Je moet het ook beheersen. Van het vinden van je droomklanten tot het geven van de glans aan je profiel, er is een methode voor de magie.

In deze post delen we deze methode met best practices die je kunt gebruiken om leads te genereren op Linkedin.

Uw ICP definiëren

Het definiëren van je ideale klantenprofiel (ICP) kan je helpen om je leadgeneratiestrategieën en content te focussen, zodat je met de juiste mensen en bedrijven in contact komt op LinkedIn. Je zult ook de wensen, behoeften en doelen van je klanten beter begrijpen – zodat je hen beter van dienst kunt zijn.

Je ICP bestaat uit het type persoon of bedrijf dat het meest waarschijnlijk baat zal hebben bij jouw diensten of producten. Je prospectiestrategieën richten op je ICP zal je ook helpen om je tijd op LinkedIn te optimaliseren.

Om je ICP beter te begrijpen en te definiëren, kan je:

  • Je bestaande LinkedIn connecties analyseren, op zoek gaan naar patronen en types van mensen of bedrijven die al met je interageren.
  • Op zoek gaan naar sleutelattributen bij je connecties of bestaande klanten die van hen een ideale klant maken.
  • Een buyer persona of document creëren dat je helpt om kritieke informatie over je ICP duidelijk op te sporen, zoals titel, verantwoordelijkheden, sector, motivaties, grootte van het bedrijf en meer.

 

Je kunt LinkedIn ook gebruiken om bijkomende potentiële connecties te vinden die bij jouw ICP passen en om meer over hen te weten te komen. Als je bijvoorbeeld geïnteresseerd bent in het verlenen van diensten aan dierenartsen, kan je ‘dierenartsen’ in het zoekveld van LinkedIn invoeren om mogelijke leads te genereren.

Hoewel dit je enkele namen van mensen geeft, kan je ook kijken naar de Groups, Posts en Companies opties. Deze secties zullen je helpen om groepen te vinden waarin je ICP geïnteresseerd zou kunnen zijn en het soort berichten dat ze misschien lezen. Deze informatie kan je ook helpen om meer te weten te komen over hun interesses, behoeften en welk soort inhoud ze lezen op LinkedIn.

Je kunt ook de geavanceerde zoekfilters van LinkedIn gebruiken om je zoekopdracht verder te verfijnen, zoals filteren op locaties en connecties.

Als je dan eenmaal weet wie je ICP is, begin dan met het opbouwen van prospectie leads. Het kan helpen om je LinkedIn profiel te koppelen aan je verkoop- en marketingplatform, zoals HighLevel. Zo kun je bijhouden hoe vaak prospects met je in contact komen op Linkedin.

Optimaliseer je LinkedIn profiel

Als je LinkedIn gebruikt om leads te genereren, zullen potentiële connecties en prospects waarschijnlijk naar je LinkedIn profiel gaan om meer over jou, je diensten en je achtergrond te weten te komen. Daarom wil je er zeker van zijn dat je profiel volledig is en geoptimaliseerd om te tonen hoe jij je ideale klanten kan helpen.

Bij het invullen van je profiel, wil je het volgende doen:

  • Vul alle secties in en zorg ervoor dat het duidelijk is wie je van dienst bent en hoe je helpt
  • Een profielfoto van jezelf kiezen die in lijn is met je merk
  • Voeg een achtergrondafbeelding toe die je bedrijf laat zien en een bezoeker meteen laat begrijpen wat je doet en wie je helpt
  • Schrijf een overtuigende Over sectie die vertelt wie je bent, maar ook laat zien hoe je jouw ideale klant helpt, want een Over sectie gaat niet alleen over jou – maar over hoe je kunt helpen
  • Vraag om aanbevelingen
  • Pas de URL van je profiel aan zodat hij gemakkelijk te delen is

Reageer regelmatig op berichten die overeenkomen met je ICP

LinkedIn biedt je de kans om in contact te komen met potentiële klanten, een band op te bouwen en echte connecties te creëren. Om dit te doen, moet je regelmatig de tijd nemen om te reageren op inhoud en berichten die je ideale klanten lezen en posten.

Door dit te doen toon je je oprechte interesse, kun je een uitwisseling aangaan met je ICP en krijg je de kans om je standpunten en expertise te zien.

Behandel deze interacties als een gesprek. Het gaat niet om jou. Het gaat om authentieke interactie met je ideale klanten over onderwerpen waarin ze geïnteresseerd zijn.

Reacties op je berichten beantwoorden

Een geweldige manier om relaties op te bouwen is door te reageren op reacties op je berichten. Als het mogelijk is, ga dan verder met hen in gesprek door een vervolgvraag te stellen met betrekking tot hun commentaar of door een bron of nuttige informatie te verstrekken.

Nogmaals, dit stelt je in staat om een gesprek met hen op te bouwen en maakt indruk – waardoor een koude lead een warme lead wordt.

Samenwerken met anderen

Een andere manier om je connecties uit te breiden, relaties op te bouwen en leads te genereren is door samen te werken met mensen met een vergelijkbaar publiek. Door deze samenwerking kunnen jij en de andere persoon mogelijk nieuwe connecties maken met elkaars bestaande volgers.

Als je samenwerkt, kun je creatief zijn met wat je doet. Zorg er wel voor dat de informatie die je deelt interessant is voor de ideale klanten van jou (en je collega’s).

Enkele manieren om samen te werken zijn :

  • Opzettelijk elkaars posts delen
  • Samen inhoud creëren, zoals een geschreven post of video, die jullie allebei delen in jullie feed
  • Experts interviewen en de video op je feed plaatsen en hen vragen om deze ook te delen

Verzamel en toon getuigenissen op je profiel

Getuigenissen bouwen geloofwaardigheid en vertrouwen op en zijn het sociale bewijs dat je diensten waardevol zijn en de pijnpunten van je klanten kunnen aanpakken.

Idealiter verzamel je regelmatig testimonials als je projecten afrondt of nieuwe klanten krijgt. Getuigenissen kunnen geschreven verklaringen of video’s zijn. Je kunt ze delen op LinkedIn door:

  • Screenshots van geschreven verklaringen of video’s in je LinkedIn profiel op te nemen, zoals in de Uitgelicht sectie
  • Aanbevelingen te vragen van tevreden klanten via LinkedIn
  • Posts te maken van je geschreven of videotestimonials en ze te delen als onderdeel van je contentstrategie, waardoor potentiële leads ook zien dat je actief bezig bent en het soort diensten dat je levert laat zien.

Batch je LinkedIn posts schrijven

Door regelmatig te posten blijf je top of mind bij je ideale klanten, kun je je standpunten en expertise delen, relaties opbouwen en kansen creëren voor conversaties met je ideale publiek.

Maar regelmatig posten kan voor veel mensen overweldigend zijn.

Om je te helpen, schrijf je je LinkedIn posts op voorhand. Zo voorkom je dat je op het laatste moment gehaaste posts moet schrijven en dit kan je helpen om je contentstrategie beter te plannen.

Om te helpen met het schrijven van berichten in batches, kan je het volgende overwegen:

  • Elke maand een specifiek moment uittrekken om over onderwerpen te brainstormen
  • Kijken hoe eerdere content die je hebt gepost heeft gepresteerd voor extra hulp bij het genereren van content die je ideale klanten aanspreekt
  • Elke maand een bepaalde tijd uittrekken om de inhoud te schrijven en eventueel beeldmateriaal te maken
  • Identificeren welke lange content je hebt gemaakt die je kunt opdelen in kleinere stukken om te delen als kortere posts op LinkedIn
  • Gebruik HighLevel’s Social Planner om je LinkedIn posts in te plannen en reacties te beantwoorden.

Vermijd het schrijven van "fortune cookie" LinkedIn posts

Wanneer je berichten schrijft, wil je je richten op inhoud die waarde toevoegt voor je ideale klanten. Door interessante en zinvolle inhoud te creëren, vergroot je de kans dat mensen je berichten lezen en reacties achterlaten.

Dit betekent dat je al te algemene posts of basisadviezen die je ideale publiek al kent wilt vermijden, of die zo voor de hand liggend zijn dat ze geen weerklank of geloofwaardigheid vinden bij je ICP, tenzij ze een absolute beginner zijn. Als je bovendien berichten plaatst over onderwerpen die niet interessant of nuttig zijn voor je ICP, is de kans groter dat ze je berichten overslaan of je zelfs niet meer volgen.

Overweeg om boeiende inhoud te maken:

  • Richt je op de interesses en pijnpunten van je ICP’s, lees content waarin ze geïnteresseerd zijn en let op de vragen die ze hebben of het soort opmerkingen dat ze achterlaten op andere posts – dit kan je aanwijzingen geven over onderwerpen die je kunt bespreken en die hen zullen boeien.
  • Maak verschillende soorten inhoud, zoals geschreven berichten, infografieken, video’s of diavoorstellingen.
  • Deel je expertise door tips of tutorials te geven.


***

Kortom, LinkedIn kan een belangrijke bron zijn om je te helpen connecties en echte relaties op te bouwen met je ideale klanten, collega’s en professionals in verwante jobs waarmee je misschien wil samenwerken.