Wanneer deelnemen aan een nieuw marketingkanaal: Voor- en nadelen
Als eigenaar van een marketingbureau ben je altijd op zoek naar nieuwe manieren om potentiële klanten te bereiken en je bedrijf te laten groeien.
Er lijken voortdurend nieuwe sociale mediaplatforms te verschijnen, maar wanneer is het juiste moment om lid te worden?
In deze post bekijken we de voor- en nadelen om u te helpen beslissen.
Waarom je al in een vroeg stadium lid moet worden van een nieuw social media-kanaal
Meedoen aan een nieuw social media-kanaal, zoals Threads, kan een game-changer zijn voor een marketingbureau.
Dit is waarom vroeg meedoen een verstandige zet kan zijn:
- Verzeker uw merknaam. Als een van de eersten kunt u uw gewenste gebruikersnaam claimen en meteen beginnen met het opbouwen van een achterban.
- Word gezien als een early adopter. Door een nieuw platform vroeg te omarmen, positioneer je jezelf als een thought leader in je branche. Het laat zien dat je voorop loopt en kan je een voorsprong geven op je concurrenten.
- Vorm waardevolle connecties. Vroege adoptie kan leiden tot directe interacties met het oprichtersteam en belangrijke leidinggevenden van het platform. Deze relaties kunnen een schat aan inzichten en exclusieve kansen opleveren.
- Minder concurrentie. In een vroeg stadium maakt je organische content meer kans om opgemerkt te worden. Dit betekent dat je je inhoud voor meer mensen kunt krijgen (meer bereik) en sneller een grotere aanhang kunt krijgen dan je normaal zou doen.
- En dat allemaal zonder dat je geld hoeft uit te geven aan advertenties.
Meer naamsbekendheid. - Met minder algemene inhoud op het platform is de kans groter dat je berichten en media worden gezien en gedeeld. Dit betekent ook dat je in het begin meestal meer naamsbekendheid kunt krijgen. Dit voordeel is echter van korte duur naarmate het platform meer verzadigd raakt.
Gratis PR krijgen. Als early adopter krijg je PR-kansen en wordt je bureau een gezaghebbende stem. - Vergroot je bereik en aanhang op alle sociale mediakanalen. Als u al vroeg succes hebt op een nieuw platform, kunnen deze relaties vaak worden overgedragen naar andere marketingkanalen.
Waarom je misschien niet meteen lid wilt worden van een social media-kanaal
Een early adopter zijn van een nieuw social media marketingkanaal heeft veel voordelen, maar het is niet zonder nadelen.
Hier zijn enkele redenen waarom u niet meteen op een nieuw platform moet springen :
- Het risico dat je jezelf te veel uitbreidt. Als eigenaars van agentschappen denken we dat we alles kunnen.
- Tijdmanagement is echter essentieel. Door vroeg op een nieuw platform te springen, zeg je nee tegen andere, potentieel lucratievere mogelijkheden.
- Mismatch met je ICP. De populariteit van het platform kan geconcentreerd zijn in bepaalde demografische groepen die niet overeenkomen met je doelgroep. Of anders gezegd, je zou een groot publiek kunnen aantrekken, maar het zit vol met mensen die slecht geschikte leads zijn of nooit je diensten zullen kopen.
- Onduidelijk of het nieuwe platform slechts een rage is. Er is altijd een risico dat het nieuwe platform geen significante tractie krijgt of op lange termijn niet overleeft.
- Tijd en middelen investeren in een platform dat uiteindelijk uitdooft kan resulteren in verspilde tijd, energie en geld.
- Beperkte platformfuncties. Nieuwe platformen, vooral degene die nog in bèta zijn, missen vaak belangrijke functies zoals robuuste analyses. Dit kan niet alleen een beperking vormen voor wat je er deelt, maar ook voor hoe je kunt meten of het werkt. Wisselende algoritmewijzigingen.
- Nieuwe platformen ondergaan vaak frequente algoritmewijzigingen, wat invloed kan hebben op het bereik en de ranking van je content.
Belangrijke overwegingen voordat u een nieuw sociaal mediakanaal toevoegt aan de mix
Meedoen aan een nieuw social media-kanaal lijkt misschien een relatief veilige situatie met weinig risico. Het is echter gemakkelijk om te veel hooi op je vork te nemen, wat kan leiden tot kwaliteitscompromissen en risico’s voor de merkreputatie.
Door deze vragen vooraf te stellen, kunt u bepalen of deelname aan dit nieuwe platform de investering waard is voor uw marketingdoelen en doelgroep.
- Wat is de leercurve voor dit nieuwe platform? Zal je kunnen « spoelen en herhalen » wat je elders produceert of moet je een nieuw platform helemaal opnieuw leren?
- Hoeveel tijd kost het creëren en beheren van content?
- Welke soorten content presteren het best op het platform? Is het beeldgericht, video, live streaming, etc.? En sluit dat contentformaat aan bij uw sterke punten?
- Welke analyses zijn er beschikbaar? Kun je betrokkenheid, volgers en demografische gegevens bijhouden?
- Hoe werkt het algoritme?
- Kan het platform gemakkelijk worden geïntegreerd met je website, andere social media accounts en marketing software zoals HighLevel?
- Zit je ICP al op dit platform of is het waarschijnlijk dat hij zich bij dit platform zal aansluiten?
- Kun je gemakkelijk samenwerken met anderen? Taggen, inhoud delen, enz.
- Hoe past het platform in uw algemene social media-strategie? Helpt het om uw aanwezigheid op verschillende kanalen in balans te brengen?
- Moet je extra teamleden of freelancers inhuren om deze content te produceren?
- Gaat u het account integreren in uw workflow? Het gebruik van social media management tools, waaronder HighLevel, kan helpen bij het efficiënt plannen en posten.
- Wanneer ga je opnieuw evalueren om erachter te komen of dit experiment werkt?
- Hoe past het in uw marketingdoelstellingen voor de middellange tot lange termijn?
Deelnemen aan een nieuw social media-platform kan leiden tot voordelen voor early adopter, meer thought leadership en unieke mogelijkheden voor publieksbetrokkenheid. U moet dit echter afwegen tegen de risico’s van investeren in een platform dat misschien niet duurzaam is, mogelijke uitdagingen op het gebied van tijd- en middelenbeheer en de onzekerheden die inherent zijn aan een kanaal in ontwikkeling.
Klaar om uw bureau op een hoger plan te brengen met HighLevel en AI? Start hier uw gratis proefperiode van 14 dagen.